Rita Sørly ute med den tospråklige barneboka Namako og tentaklene

Rita Sørly (Nnf) debuterer som barnebokforfatter med den tospråklige barneboken "Namako og tentaklene", med illustrasjoner av Susann Brox Nilsen. Billedboka er skrevet på norsk av Rita Sørly og oversatt til nordsamisk av Rauni Magga Lukkari. I historien treffer vi Namako, blekksprut-forskeren som siden barneårene har drømt om å møte en kjempeblekksprut. Under havets overflate svømmer hun med mange forskjellige fisker og skapninger. Sammen med djevelrokke-eksperten Fugu, legger hun ut på en reise som skal føre dem til havets bunn og som ender opp i en stor overraskelse! Boka er et språkutviklingsprosjekt. Rauni Magga Lukkari har utarbeidet et mangfold av nye ord i det nordsamiske språket, knyttet til konteksten fortellingen utspiller seg i.

Om forfatteren: Rita Sørly (f.1974) bor i Tromsø. Denne boka er kommet til i et tospann med hennes sønn Ørn. Sørly er også aktiv i litteraturmiljøet i Tromsø, i gateavisa Virkelig, i Ordkalotten litteraturfestival og Nordnorsk forfatterlag. Rita Sørly (tidl. Klausen) er familie- og nettverksterapeut, PhD og forsker ved Norut. Ritas forskningsinteresser er narrativ teori og metode, fortellinger, psykisk helsearbeid og brukermedvirkning. Sørly og Blix kom i 2017 ut med boka «Fortellinger og forskning. Narrativ teori og metode i tverrfaglig perspektiv» på Orkana Akademisk Forlag.

Om illustratøren: Susann Brox Nilsen (f. 1981) er fra Tromsø. Brox Nilsen er en selvlært kunstner og illustratør som mange vil kjenne igjen fra bybildet. Brox Nilsen har fast utstilling i Glasshytta Blåst. "Namako og tentaklene" er Brox Nilsens debut som bokillustratør.

«Namako og Fugu bygger en kjempeubåt. Ubåten skal gå langt ned mot den svarte havbunnen hvor kjempeblekk sprutene bor. De bygger og snekrer og det er mange stikkontakter og ledninger. 'Namako', sier Fugu. 'Jeg tror vi må prøve å fange kjempeblekkspruten ved å lage en fiskestang ut i fra ubåten'.»

Rita Sørly «Namako ja bivdojuolggit - «Namako og tentaklene». Illustrasjoner: Susann Brox Nilsen. Gollegiella forlag 2018. Boka selges ikke gjennom Nordnorsk forfatterlag. Den kan bestilles fra Gollegiella forlag.

Publisert 15. mars 2018 av HKE