Nye bøker fra Bjørn Johnsen

Tenk deg en musikkundervisning i ungdomsskolen som gir elevene sterk mestringsfølelse, og som skaper trivsel, dannelse og rause holdninger. Tenk deg videre at den samme undervisningen er tilnærmet frustrasjonsfri for lærerne, og at de slåss om å få flest mulig timer i dette faget. Med Kippermo-modellen har Bjørn Johnsen skapt en modell for undervisning som har gjort det mulig å oppnå en slik situasjon.

Boka fokuserer på hvordan god musikkundervisning kan bygges opp gjennom å ha gode undervisningsplaner, ivareta den enkelte elev og skape en skoleidentitet. Musikk skal være et utøvende fag.

Målgruppen for denne boka er framtidige musikklærere og lærere i musikk på ungdomstrinnet. Boka er også rettet inn mot faget produksjon for sal og scene. Kippermoen ungdomsskole er den skolen i landet som er nominert flest ganger til Kunnskapsdepartementets pris Gullsekken - i kategorien beste skole i kultur.

BJØRN JOHNSEN har skrevet flere bøker og har også komponert og gitt ut musikk. I sin yrkeskarriere er det likevel som musikkpedagog han har virket mest. Han er lektor med allmennlærerutdannelse, han har studert samfunnsvitenskap, og han har en mastergrad i musikkvitenskap.

Fagbokforlaget 2013

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mosjøens revyteater produserte låten «Nordlandsnetter» i 1951 og dermed var byen satt på kulturkartet for alvor. Det tok ikke lang tid før Norges crooner konge Jens Book-Jenssen kjøpte rettighetene og gjorde låten til allemannseie.

Senere kom artister i fra kommunen til å gjøre det godt på egen hånd fra Lise Botts og Johnny Hill på 60 tallet til dagens artister som Sandra Lyng Haugen og duoen Marcusog Martinus. Innimellom her har man folk som har gjort seg bemerket innen både pønk og metal og helt på sidelinjen har kommunens jazzmiljø gjort seg bemerket. Det var Mosjøenbandet Arvid Martinsen Band som i 1981 fikk gitt ut NordNorges første jazzalbum, og da selvfølgelig på Mosjøens eget selskap, Experience Records. Selskapet som ga ut de første platene til Prudence, til HalvdanSivertsen og til mange fler som ennå den dag i dag er inne i både på lister og radio.

Boken klarer å balansere mellom det historisk faglige og vinklingen med at boken skal være like lettlest som ett ukeblad har forfatteren virkelig klart å opprettholde på en meget overbevisende måte. Selv om boken henvender seg først og fremst til folk i Vefsn kommune, men også til alle med ett fnugg av musikkhistorisk interesse utenfor hva dagspressen og ukebladene serverer. Her får man vite mye om mangt som skjedde i musikkmiljøer enten de er i Oslo eller i Bodø.

Jerv forlag, 2012