Elvesang, en ungdomsroman av Ellen Hofsø

Ungdomsromanen "Elvesang" av Ellen Hofsø lanseres tirsdag 30. mai 2017 kl. 14.00 på Biblioteket i Tromsø.

Ellen Hofsø debuterte i 1984 med en roman for voksne. Hun har skrevet fem barne- og ungdomsbøker som alle er kjøpt inn av norsk kulturråd. "Elvesang" er hennes niende roman. Hun ble født i Bodø i 1948, og har røtter i Tranøy på Senja. I dag bor hun i Buskerud. Forfatteren er medlem av Nordnorsk forfatterlag, og har også vært representert i antologien Cirkum Polaris som forfatterlaget gav ut i 1997.

Facebook-invitasjon til lanseringa

Boka er gitt utpåČálliidLágádus - ForfatternesForlag

Invitasjon til lansering på Tromsø bibliotek:

Om handlinga i "Elvesang"

Året er 1868. I Tornedalen i Sverige har det vært hungersnød flere år på rad. I fortvilelse sender foreldre barna sine med samene til Ruija (kysten av Nord-Norge) for at de skal overleve. Kvenjenta Kaarina er femten år og har lovt mora å passe på Daniel, lillebroren. Men raiden deler seg og Daniel for svinner nordover. Kaarina havner hos Kirsten og Anders i Lavangen. Hun strever for å bli likt og godtatt, men ingen ting er godt nok og den kalde latteren til Kirsten klorer henne opp innvendig. Redd og krenket klarer hun å komme seg vekk. Men hvor skal hun dra? Hun må finne Daniel. Og Áslat, samegutten som ga henne reinkalven.

Utdrag fra boka

«Når isjøkelen under Stuorračohkka løsner og ruller ned ura og vannet spruter over fjellskrentene,da vil du høre et drønn. Det er sommertegnet i Ruŋguvuopmi. Da må du kaste blikket oppover, og du vil se at det du trodde var grå mose, blir levende. Da er det reinhjorden du ser», hvisker han ned i halsgropa hennes. «Glem ikke drønnet, Kaarina, når du hører det, er jeg hos deg.» Armene som holdt så hardt rundt henne, løsner, han går et skritt tilbake. Blir stående helt stille å bare se på henne. Så løfter han handa og stryker håret vekk fra panna hennes, snur seg og forsvinner inn i mørket.

Bokutgivelser

"Elvesang" (Ungdomsroman, ForfatternesForlag, 2017)
"Til Sara" (Ungdomsbok, Davvi Girji, 2007)